De Telegraaf
Door GABI OUWERKERK
AMSTERDAM - Bijzondere momenten in het leven een extra betekenis geven. Dat staat centraal in de productlijn van Moments of Light van onderneemster Anne-Floor Sinnige. Drie jaar na de start zijn de producten te koop van Duitsland tot Hongkong.
De inspiratie voor haar bedrijf deed Sinnige op in Thailand tijdens de bruiloft van een goede vriend. „Klokslag middernacht lieten we allemaal een wenslampion op. Dat was zo mooi. Het werd plotseling stil, iedereen volgde de lichtjes in de lucht. We zaten samen in het moment.”
„Ik wilde al langer voor mezelf beginnen en dacht terug aan dat moment in Thailand. Hoe zou ik dat kunnen vertalen in een productlijn?”
Zo werd het idee geboren voor een geurkaarsenlijn voor speciale gelegenheden. Elke kaars is voorzien van een passend gedicht en parfum. 'The Moments I am there for you'-kaars is geschikt om aan iemand te geven die het moeilijk heeft. Bij de kaars ‘Moments of Fire’ verandert het kaarsvet in massageolie. Ideaal voor een romantische avond. Inmiddels is het assortiment uitgebreid met een bad- en bodylijn.
Bij de start had Sinnige geen enkele ondernemerservaring. „Alles was nieuw voor me. Via Google ben ik gaan zoeken naar een kaarsenmaker, parfumeur, glasleverancier en een ontwerper. Het startkapitaal van tienduizend euro heb ik met crowdfunding opgehaald.”
Om haar producten te promoten bezoekt de onderneemster beurzen in binnen- en inmiddels ook buitenland. Al snel na de lancering merkte ze dat de producten ook over de grens in de smaak vallen. „In België bijvoorbeeld brengen mensen als ze bij iemand gaan eten vaak een persoonlijk cadeau mee. Wij nemen dan hooguit een bos bloemen of flesje wijn mee.” Niet elke kaars verkoopt in elk land even goed. „De ’Moments of Fuck It’, bedoeld voor iemand die een dappere beslissing neemt, is vooral in eigen land populair, in Frankrijk kunnen ze het minder waarderen.”
Desondanks haalt Sinnige dit jaar zo’n 70% van haar omzet uit het buitenland. Dat heeft ze mede te danken aan een grote private label order. „Tijdens een Duitse fashionbeurs ben ik op het organiserende modehuis afgestapt met de vraag of er een samenwerking mogelijk was. Ze vroegen of ik tweeduizend kaarsen kon maken om weg te geven aan relaties. Gevolgd door een order van twaalfduizend stuks.”
De onderneemster geniet ervan om via haar producten met andere culturen in aanraking te komen. „Op de beurs in Parijs komt de hele wereld langs en ze benaderen je allemaal anders. Italianen doen alleen zaken als de teksten in de eigen taal geleverd worden. Een groep Indiërs liep vijf keer langs zonder iets te vragen om op de laatste dag opeens een grote order te plaatsen. Dat verrassingseffect maakt het ondernemen leuk.”